Mi az autonómia?
2007.10.08. 23:31
III. rész
folytatás: Orbán Balázs Mi az autonómia?
Néhány szempont a kisebbségi autonómia kiépüléséhez valamint sikeres működéséhez. A kisebbségi autonómia nemzetközi vonatkozásainak rövid áttekintése során hangsúlyoztuk, hogy a nemzetközi jog meglehetősen kétértelműen viszonyul a kérdéskörhöz, a nemzetközi közösség pedig nem támogatja egyértelműen az ezirányú törekvéseket. Mindezek ellenére, főként a belső jogalkotás valamint nemzetközi kétoldalú szerződések alapján számos sikeresen működő autonómia-modell jött létre Európában, melyek sorában a személyi és területi elven alapuló megoldások egyaránt megtalálhatóak. Európában legalább tizenhat állam ismeri el a területén élő kisebbségek autonómiájának egyik vagy másik változatát, továbbá ezen intézményes berendezkedéseknek nem kevesebb mint ötven kisebbség vagy nyelvi közösség a haszonélvezője. A kisebbségi probléma megoldása, vagy akár csak kezelése is nagymértékben azon múlik, hogy az állam, amelynek területén a nemzeti kisebbségek élnek, mennyire nyitott, és mennyire elkötelezett ténylegesen a rendezésben. A megbékélési folyamat alapvetően függ mind a többség és a kisebbség politikai kultúrájától, akaratától, mind pedig a politikusok politikai kultúrájától. Sikeres személyi elvű autonómiák működnek, többek között, Észak-Skandináviában, Norvégia, Svédország valamint Finnország területén a számi (lapp) népesség esetében (mely az emberi jogi megközelítésen alapuló kisebbségi autonómia releváns esete), hasonló közjogi megoldást élveznek a finnországi „szárazföldi” svédek. A személyi elvű autonómia egy szintén sikeres modellje épült ki Észtországban a két világháború között. A területi autonómia-megoldások Európában főként a két világháború közötti időszakban kerültek előtérbe, kifejlődésük pedig a II. világháború utáni időszakra tehető. Ezen autonómiák országonként eltérő politikai körülmények között eresztettek gyökeret. Ilyen, egymástól különböző körülmények között épült ki az alandi, dél-tiroli autonómia, továbbá került sorSpanyolországnak az autonómiák államává való átalakulására mindhárom autonómia elrendeződés a belső önrendelkezés perspektíváját tükrözi), ide sorolhatjuk továbbá a németek autonómiáját Belgiumban, az Egyesült Királyságbeli devolúció eredményeit (mely a szubszidiaritás elvén nyugvó megközelítés szemléletes példája), Korzika szigetét vagy például a Feröer– szigetek, vagy Grönland autonómiáját Dánián belül. Ugyanakkor elmond- ható, hogy számos kisebbségi autonómia-berendezkedés megszületését az adott államokon belüli mélyreható alkotmányos reform előzte meg. Bár számos sikeres autonómia épült ki Európában, hangsúlyoznunk kell, hogy nem létezik olyan általános érvényű autonómiamodell, amely bárhol gyakorlatba ültethető lenne. Az egyes országokon belül a többség- kisebbség közötti viszony különböző, maguk az egyes kisebbségi csoportok jellegzetességei, azok helyzete is nagymértékben eltérnek egymástól. Ennek megfelelően minden autonómia más és sajátos, kiépülésük emmilyen általános modellt nem követ. Az autonómia intézményesülése sokféle formában bekövetkezhet, sikeres működésük vagy esetleges bukásuk az adott, releváns politikai kontextus és gyakorlat függvénye. Az egyes konkrét helyzeteket történelmi, gazdasági, demográfiai, stratégiai, valamint más tényezők befolyásolják, a legmegfelelőbb autonómiaforma megtalálása és kiépítése során az érintett politikai szereplőknek ezen tényezőkre kiemelt figyelmet kell fordítaniuk, melyek esetenkénti partikuláris vonásai döntő módon befolyásolják az autonómia megteremtődését. Nagy jelentősége van az autonómiát igénylő csoport jellegének is. Az egyes kisebbségek saját elvárásainak megfelelő közjogi megoldásért küzdenek, melynek ugyanakkor igazodnia kell az illető állam elképzeléseihez ezen a téren. Az autonómia kiépülése kölcsönös engedmények elfogadását feltéte- lezi: a többség lemondását a homogén nemzetállam megteremtéséről, s a kisebbségét, mely lemondva az elszakadásról elfogadja, hogy nemzeti kisebbségként él az adott állam területén. Továbbá, az autonómia megvaló- sítása gyakran fokozatos lépések során, egy hosszabb folyamat keretében történik. Nehezen elképzelhető, hogy egy, a távlatokban is jól működő kisebbségi autonómia egyszer s mindenkorra megteremthető. A kisebbségi autonómia kiépülése folyamatos szabályozáshoz, valamint gyakran kisebb- nagyobb politikai-jogi reformokhoz kötődik. Ennek keretében a többségi valamint kisebbségi elit közötti folyamatos párbeszéd rendkívül fontos részét képezi a kisebbségi autonómia felállításának. Európa azon országaiban, ahol már van működő kisebbségi autonómia, az ahhoz vezető úton az álla- mok kisebbségeikkel folyamatosan tárgyaltak. Az ezen tárgyalások kereté- ben elfogadott dokumentumok pontosan rögzítik a teljes egészében a kisebbségnek átadott hatásköröket, továbbá azokat, ahol az állammal együtt dönt a kisebbség vagy esetleg fordítva: ahol az állam döntésével szemben gyakorolhatja a kisebbség a vétójogát, illetve azokat, ahol az állam a főbb irányvonalat jelöli ki (pl. oktatásügy alapkövetelményei), de a felállított kere- tek között az érintett kisebbség dönt. A pénzügyi vetületek részletes kidolgo- zása szintén mellőzhetetlen: melyek azok a területek, amelyeket az állam finanszíroz, s melyek azok a szférák, ahol a kisebbség saját erőből is tudja biztosítani a fedezetet. Az ütemterv készítésére is láthatunk skandináv és dél-tiroli példákat: mely szférák mikor és milyen feltételekkel kerülnek át a kisebbség kezébe.Amint hangsúlyoztuk, nem létezik általánosan alkalmazható autonó- mia modell. Ugyanakkor az egyes európai államok keretében felállított és életképesnek bizonyuló modellek mindenike ihletforrásként szolgálhat, kiépülésük és működésük tapasztalatai hasznosítható elemeket tartalmaz- hatnak a közép-kelet-európai autonómia törekvések intézményesülésének esetében is. Lapidoth a kisebbségi autonómiák létrehozásakor a következő ténye- zők figyelembevételére és kialakítására hívja fel a figyelmet: (1) az autonómia létrehozásának módja; (2) területi, személyi vagy kombinált autonómia kialakítása-e a cél; (3) hogyan valósítjuk meg időben (fokoza- tosság elve); (4) melyek lesznek az autonómia intézményei; (5) hogyan osztják meg a hatalmat; (6) hogyan szavatolják az állam és az autonómia- rendszer biztonságát; (7) lesznek-e az autonómiának külpolitikai jogosítványai; (8) miként osztják meg a gazdasági jogosítványokat; (9) hogyan oldják meg a társadalombiztosítás, az igazságügy, az állampolgárság, a finanszírozás kérdését;
(10) mi lesz a szuverenitás szerepe; (11) hogyan biztosítják az emberi jogok védelmét, a lakosságnak a közéletben való részvételét, a csoport vagy terület sajátos karakterének megőrzését és a viták rendezését. Az autonómiaalakzatok sikerét általában számos tényező, így a történelmi előzmények, a kormányzás tradíciói, a terület etnodemográfiai jellemzői, az autonómiára igényt formáló közösségek lélekszáma, a nemzet- közi konjunktúra stb. befolyásolja. Az alábbiakban néhány, Lapidoth által megfogalmazott, az autonómiarendszer sikeréhez hozzájáruló, kiemelkedő fontosságú tényezőt sorolunk fel: Az autonómiát annak a lakosságnak az egyetértésével kell létrehozni, amely azt élvezni fogja. El kell nyerni annak az államnak a támogatását, amelyhez az autonóm csoportot etnikai szálak fűzik. Az autonómiának mind az állam, mind az autonóm régió javát szolgálnia kell. Az autonóm lakosságnak biztosítani kell saját szimbólumai és anyanyelve hivatalos használatát. A hatalom megosztását oly világosan kell megfogalmaznia, amennyire csak lehetséges. A központi kormány és az autonómia hatóságai együttműködésének biztosítására külön szervet kell létrehozni. A legnagyobb részletességgel ki kell dolgozni a központi és az autonómia hatóságai közötti viták rendezésének módjait és mechanizmusát. Azokban az esetekben, ahol nincs a konfliktusok feloldását szolgáló, független intézmény kijelölve, a viták rendezése lényegesen nehezebb illetve időigényesebb.
Bizonyos körülmények között az autonómia bevezetését és a meg- felelő hatalmi jogosítványok átruházását fokozatosan kell megvalósítani. Minden autonómia-rendszerben biztosítani kell az emberi jogokat, beleértve az egyenlőséghez és a diszkrimináció-mentességhez való jogot; az autonóm területen élő valamennyi helyi kisebbség számára szavatolni kell a kisebbségi jogokat. A legfontosabb és nélkülözhetetlen feltétele a sikernek a megbékélés és a jóakarat légkörének érvényesülése. Kitartó és állandó erőfeszítéseket kell tenni a türelmes dialógus folytatására. Ellenséges légkörben az autonómia nem lehet sikeres. Egy további szerző, Yash Ghai észrevételei alapján elmondhatjuk,hogy azon autonómiaberendezkedések, melyeket demokratikus, és mind- egyik érintett fél részvételével lefolytatott tárgyalások nyomán hívtak életre, rendszerint életképesebbek azoknál, amelyeket külső hatalmi viszonyok kényszeríttettek rá az érintettekre. Az autonómia intézményes keretének a körültekintő megtervezése szintén kritikus jelentőségű a berendezkedés életképességére nézve. Az autonómia-modellek sikerességéhez ugyanakkor jelentős mérték- ben hozzájárul mind a kisebbségi, mind a többségi civil társadalom részéről történő támogatottság elnyerése. Minden autonómia-modell, ahhoz hogy tartós és életképes legyen, megkívánja az érintett csoportok hallgatólagos egyetértésének és együttélésének akarását. Továbbá nem elhanyagolható a demokrácia szerepe sem: a kisebbségi autonómia sikere huzamos fenntart- hatóságra a jogállamiság és a demokrácia tekintetében hagyománnyal rendelkező államokban a legnagyobb. Az egyes esetek általánosításából levonható következtetés, hogy az autonómia megfelelő szakértelemmel történő kialakítása esetén alkalmas lehet arra, hogy a kisebbségi konfliktusokat és problémás ügyeket kielégí- tően megoldja. Gyakorlati szempontból tehát elsősorban nem is maga a modell lényeges, hanem azon körülmények és stratégiák, amelyek életképessé teszik a modell bevezetését és végrehajtását.
Végszó helyett Az autonómia intézményének kiépülése valamely nemzeti kisebbség életében meghatározó fontosságú tényező lehet. Az autonómia a modern idők egyik kihívásává vált, aktualitása napjainkban is egyre erősödik. A kisebbségek egyre inkább hajlanak arra, hogy elutasítsák a nemzetállamok- ra jellemző asszimilációs politikát. Küzdelmük identitásuk megőrzésére vala- mint intézményes garanciák elérésére irányul. Számos állam egyre na- gyobb mértékben fogadja el a sokféleséget, a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az autonómia intézménye fontos szerepet játszik a kisebbsé- gi jogok és az állam érdekeinek összeegyeztetésében. Az autonómiák nyugat-európai alkalmazása pozitív képet nyújt, bizonyítva, hogy alkalmas elrendezés egy adott terület vagy nemzeti kisebbség érdekeinek védelmére, mindeközben megőrzi az állam stabilitását. Ennek ellenére az autonómia nem élvez teljes körű támogatottságot. A totalitárius rendszerek összeomlását követően a kelet-európai országok vonakodnak fontolóra venni az autonómia felállítását a kisebbségi jogok biztosításának folyamatában, területi integritásuk, szuverenitásuk elvesz- tését látva általa. A kisebbségi autonómia se nem panacea, se nem Pandora szelen- céje – írja Kovács Péter. Egy olyan közjogi megoldás, amely nemhogy nem feltétlenül vezet a kisebbségek elszakadásához, hanem a többségi nemzet és a kisebbséghez tartozók békés egymás mellett élését elősegítheti. Amennyiben létezik politikai akarat létrehozására, ha a kisebbség valamint többség nem tekinti „nullaösszegű játszmának”, úgy az autonómia egy többség-kisebbség között lezajló egyezkedési folyamat keretében sikeresen megalapozható, mindkét fél elvárásainak megfelelően.
Felhasznált irodalom BAKK MIKLÓS: Az RMDSZ mint a romániai magyarság politikai önmeghatározási kísérlete 1989 után. Regio, 2. szám BALOGH SÁNDOR: Autonomy and the new world order. Toronto-Buffalo, 1999, Mathias Corvinus Publishing BRUNNER, GEORG – KÜPPER, HERBERT: European Opti- ons of Autonomy: A Typology of Autonomy Models of Minority Self-Governance. In Kinga Gál (ed.): Minority Governance in Europe. LGI/ECMI Series on Ethnopolitics and Minority Issues. Budapest, 2002, Open Society Institute CSURGAI GYULA: Geopolitical Aspects of the Minority Question in Central and South Eastern Europe. In Kinga Gál (ed.): Minority Governance in Europe. LGI/ECMI Series on Ethnopolitics and Minority Issues. Budapest, 2002, Open Society Institute FÁBIÁN GYULA-ÖTVÖS PATRICIA: Kisebbségi jog. I. kötet. Kolozsvár, 2003, Komp-Press GÁL KINGA: A kisebbségek nemzetközi védelme: az 1990-es évek jogi és politikai kerete. Pro Minoritate, 2001/Nyár GÁL KINGA: Kisebbségvédelmi rendelkezések a nemzetközi intézmények tükrében. Magyar Kisebbség, 1996. 1-2. GÁL KINGA: Minority Governance on the Threshold of the Twenty-First Century. In Kinga Gál (ed.): Minority Governance in Europe. LGI/ECMI Series on Ethnopolitics and Minority Issues. Budapest, 2002, Open Society Institute GERENCSÉR BALÁZS - JUHÁSZ ALBIN: A kisebbségi autonómia (működő modellek, magyar elképzelések). Budapest, 2001 KOLUMBÁN GÁBOR: A tudásalapú társadalom felé. In Autonómia. Kihívás és/vagy megoldás. Budapest, 1994, Ferenczy Kiadó KOVÁCS PÉTER: Hozzászólás a Magyar Kisebbség autonómiavitájához. MagyarKisebbség, 1995. 1. KOVÁCS PÉTER: Egyéni és kollektív kisebbségi jogok az alkotmányos fejlődésben– pozitivista szempontból. Magyar Kisebbség, 1996. 3. KOVÁCS PÉTER: A kisebbségi jogok nemzetközi garanciái. Magyar Kisebbség, 1995. 1. KOVÁCS PÉTER: Questions and Answers on Minority- Related Autonomy Issues. In Kinga Gál (ed.): Minority Governance in Europe. LGI/ECMI Series on Ethnopolitics and Minority Issues. Budapest, 2002, Open Society Institute LAPIDOTH, RUTH: Autonomy. Flexible Solutions to Ethnic Conflicts. Washington DC, 1996, United States Institute of Peace MAJTÉNYI BALÁZS: Korlátozható-e az identitásválasztásszabadsága? A területi, személyi elvű autonómia és a regisztráció. Kisebbségkutatás, 2002. 2. SALAT LEVENTE: Autonómiák évadja Erdélyben. Krónika. 2004. január 10-11. SZÉKELY ISTVÁN: Gondolatok a területi autonómiáról. Romániai Magyar Szó, 1995. június 20. VARGA ATTILA: Nulla pax sine justitia. 2002, Kalota VIZI BALÁZS: Minority Groups and Authonomy from an International Political Perspective. In Kinga Gál (ed.): Minority Governance in Europe. LGI/ECMI Series on Ethnopolitics and Minority Issues. Budapest 2002, Open
|