Hírek : Kereszténység és nacionalizmus |
Kereszténység és nacionalizmus
2007.10.24. 21:02
Október 22-én hétfőn Kereszténység és nacionalizmus címmel Juhász Attila rimaszécsi plébános úr tartott előadást a Közösségi Ház tanácstermében. Az est házigazdája Dr. Danis Tamás nyugalmazott pedagógus volt.
Napjainkban sok szó esik a černovái mészárlásról, Andrej Hlinkáról, vagy a Beneą-dekrétumok kapcsán egy szlovák-magyar megbékélési nyilatkozat elfogadásának szükségességéről. A múlt révén újra előtérbe került a nacionalizmus és a nemzeti egyház fogalma, valamint a papok „nemzeti lét őreiként“ játszott szerepe a társadalomban.
Talán ezért is gyűlt össze mintegy ötven ember az előadáson. Az aktuális politikai helyzet tükrében a téma nagy húzóerőnek számított. Nem kevésbé az előadó és vendéglátója, Dr. Danis Tamás közmegbecsülésnek örvendő személye.
Juhász Attila az alapfogalmak pontos értelmezésével, valamint a nacionalizmus és kereszténység történelmi összefonódásának feltárásával közelített a témához. Nem papként, hanem történészként mutatkozott be, aki irodalmi idézetekkel, híres emberekkel példázva igyekezett nyomatékot adni a mondandójának. S pont ennek köszönhetően lett az előadás még a témában tájékozatlanabbaknak is érdekes.
Illyés szavaival egyértelműsítette a nacionalizmus két végletének, a patriotizmusnak, azaz a hazaszeretetnek és a sovinizmusnak, azaz a más nemzetek gyűlöletének fogalmát. „Patrióta az, aki jogot véd és soviniszta az, aki jogot sért“. Beszélt a család, a nemzet és az egyház identitás őrzésében játszott szerepéről, nemzet- és egyházhűségről, a nemzethez és egyházhoz tartozás kizárólagosságáról.
Elgondolkoztató volt a papság nemzeti öntudat kivívásában és őrzésében játszott fontos, de gyakran ellentmondásos szerepének felvetése is.
A nacionalizmus századának „kikiáltott“ 20. század után sikerült-e megszabadulnunk az esetek nagytöbbségében negatív érzéseket kiváltó fogalomtól? S ha nem, a bűnbak-keresésen, előítéleteken, agresszión és tudatlanságon túl mi az, mi táplálja ma is a nacionalizmust? A társadalmi életben jelentkezve erősíti vagy leépíti-e azt az egyház ? Mik a posztmodern nacionalizmus jellemzői?
A jelenlévők ezekre és még sok más kérdésre is választ kaptak a rendkívül tájékozott, közvetlenségével megnyerő fiatal előadótól.
S miközben az előadás hangulata és színvonala elégedettséggel tölthette el a jelenlévőket és a szervezőket, a teremben „készített“ ministatisztika miatt kis szomorúságot is érezhettek. A hallgatóság átlagéletkora ugyanis megközelítette a hatvan évet. („Egy fecskeként“ az Állami Gimnázium egyetlen diákja nem tudott sokat javítani ezen).
Elgondolkoztató az is, hogy a megközelítőleg 15 jelenlévő pedagógusnak mindössze az egyharmada tanít aktívan napjainkban (azaz a többség nyugdíjas), s azok között egy sem volt történelem szakos, sőt magyar szakos is csak egy. Ez nem kritika: tény. Tény, mely egy furcsa kérdést vet fel: harminc-negyven év múlva lesz-e majd Rimaszombatban „Juhász Attila“ és „Danis Tamás“, akik révén okosodhatunk, s akik „nevének hallatán“ ötvenen összejövünk?.....
rimaszombat.eu
Megjegyzés:
Idézetek II.János Pál pápa az ENSz székházban 1995.október 5-én mondott beszédéből (forrás: Enzo Bianco, Meg nem írt levél az Európaiakhoz,Don Bosco kiadó Budapest, 2000, 18-19.oldal):
-Az 1948-ban elfogadott Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata ékesszólóan tárgyalja a személyiségi jogokat, de nincs m ég hasonló nemzetközi egyezmény,amely megfelelő módon összevetné a nemzetek jogait.
Olyan helyzetről van szó, amelyeket a világ igazságossága és szabadsága tekintében felvetett sügető kérdései miatt alaposan meg kel fontolni ...
Egy nemzet egyéb jogait megelőzően feltételezzük a létezéshez való jogát: senki,sem állam, sem másik nemzet, sem nemzetközi szervezet nincs feljogosítva arra, hogy egy adott nemzetet létezésre méltatlannak tartson...
A létezéshez való jog természetesen minden nemzet számára magában foglalja a saját nyelvhez és kultúrához való jogot,melynek révén a nép kifejezi és előmozdítja eredeti szellemi szuverenitását...
Minden nemzetnek joga van saját életét saját hagyományai szerint alakítania,kizárva természetesen az alapvető emeri jogok bármiféle megsértését és kiváltképpen a kisebbségek elnyomását.
...Tisztázni kell a lényegi eltérést a nacionalizmus egészségtelen, más népek és kultúrák megvetését hirdető formája és a patriotizmus között,amely vizsont a saját ország iránt táplált egészséges szeretet. A valódi patriotizmus nem próbálja saját nemzetének javait a többi kárára előmozdítani.
|